Život s inkontinenciou

Inkontinencia sa vyskytuje u všetkých vekových kategórií. Mnoho ľudí si myslí, že únikom moču trpia iba ženy. Pravdou je, že sa tento problém častejšie objavuje u žien, ale je ním postihnutých aj veľa mužov. Približne 800 tisíc na Slovensku ľudí trpí nechceným únikom. Inkontinencia môže byť nepríjemným problémom, ale v mnohých prípadoch sa však dá riešiť. V niekoľkých krokoch môžete dostať inkontinenciu pod kontrolu, aby prinášala čo najmenej ťažkostí v každodennom živote.

1

Navštívte svojho lekára

Najdôležitejšie je skonzultovať svoj zdravotný stav s lekárom. Ten stanovuje, o aký typ inkontinencie ide a následne zvolí najvhodnejší spôsob liečby. Poradí Vám s výberom najvhodnejších pomôcok. Lekár sa Vás môže tiež opýtať na Vašu osobnú a rodinnú anamnézu, na lieky, ktoré užívate bez predpisu a na prípadné nehody a zranenia. Okrem toho môže byť užitočné absolvovať odborné vyšetrenie, aby bol lekár schopný presne posúdiť Váš zdravotný stav. V niektorých prípadoch Vám môže lekár predpísať lieky, buď samostatne alebo v kombinácii so zmenou Vašich návykov. Je možné, že niektoré lieky môžu práve spôsobovať únik moču. Z tohto dôvodu je dôležité, aby váš lekár vedel o všetkých liekoch, ktoré užívate na predpis aj bez predpisu. Všetky lieky by mali byť užívané pod dozorom lekára. Únik moču je možné riešiť aj operačným zákrokom, napr. na vyriešenie určitého telesného problému, ktorý spôsobuje inkontinenciu.

2

Dbajte na správný životný štýl

Zdravý životný štýl a aktívny spôsob života sa prejavuje na celkovom zdraví každého človeka. Rovnako ako u mnohých chorôb aj u inkontinencie lekári zdôrazňujú, že pozitívny postoj je dôležitý. Odporúčajú viesť aktívny a zdravý životný štýl.

1. Sledujte, čo jete a pijete

Pite veľa tekutín, najmenej 1-1,5 litra denne. Ale pozor, príliš veľa tekutín môže spôsobiť vážne ochorenie. Vyhnite sa nápojom, ktoré môžu spôsobiť nadmernú tvorbu moču - káva, alkohol a iné nápoje, ktoré môžu dráždiť močový mechúr napr. citrusové šťavy. Rovnako tak sa vyvarujte príliš koreneným a pálivým jedlám.

2. Kontrolujte svoju hmotnosť

Aj zopár kilogramov navyše môže zapríčiniť únik moču. Zníženie hmotnosti o 5-10% môže mať pozitívny vplyv na únik moču, pretože sa zmierni tlak na svaly panvového dna.

3. Zostaňte aktívny

Rovnako ako u mnohých chorôb aj u inkontinencie lekári zdôrazňujú, že pozitívny postoj je dôležitý. Odporúčajú viesť aktívny a zdravý životný štýl.

3

Trénujte svoj močový mechúr

Snažte sa ovládať nutkanie okamžitého použitia toalety. Vykonanie potreby odďaľujte najprv o niekoľko minút, postupne zvyšujte interval na hodinu a viac. Toto cvičenie pomáha predĺžiť dobu medzi dvoma cestami na toaletu tak, že sa zakaždým snažíte vyprázdniť Váš močový mechúr čo najdôkladnejšie. Existuje mnoho trikov, ako to dosiahnuť a najlepšie sa ich naučíte pod dozorom fyzioterapeuta alebo špecialistu na inkontinenciu.

4

Posilňujte svaly panvového dna

Dlhodobé a pravidelné posilňovanie svalov panvového dna pomocou tzv. Kegelových cvikov vedie k účinnému riešeniu problematiky úniku moču. Prehľad cvikov panvového dna nájdete tu.

5

Veďte si denník inkontinencie

Písaním denníka a zaznamenávaním únikov moču ešte pred návštevou lekára pomôžete k presnejšiemu stanoveniu charakteru problému a určeniu diagnózy. Denník inkontinencie nájdete na stiahnutie tu.

6

Vyberte si správnu pomôcku

Lekár alebo lekárnik vám môže pomôcť s výberom vhodnej pomôcky, tak aby svojimi absorpčnými vlastnosťami zodpovedala Vašim požiadavkám a únik moču zostal pod kontrolou. Neviete akú pomôcku si vybrať? Pomôžeme Vám ... Stačí odpovedať na pár otázok a my Vám odporučíme vhodné pomôcky priamo pre Vás tak, aby čo najviac vyhovovali Vaším potrebám a aby Vás inkontinencia čo najmenej obmedzovala v každodenných aktivitách. Prejdite na výber vhodnej pomôcky tu.